במות הרמה

תקנות עבודה בגובה – המדריך המלא

תקנות עבודה בגובה מפורסמות מ-2007 על ידי משרד העבודה והרווחה כאחד מהנושאים המתייחסים לבטיחות בעבודה. לתקנות אלו חשיבות רבה בכל הנוגע לשמירת הבטיחות וצמצום תאונות עבודה. במאמר זה תמצטנו לכם את מה שחשוב לדעת.

למסמך כפי שנוסח בחוק לחצו כאן.

 

ההגדרה של עבודה בגובה

עבודה בגובה היא עבודה הנעשית בגובה של 2 מטר ומעלה. מדובר על עבודה מאומצת שיש בה סכנת נפילה או נפילת חפצים על עוברי אורח מגובה זה. הגדרת הגובה נעשתה מאחר שיש בו סיכון. במערך התקנות לעבודה בגובה ישנה התייחסות למקצועות העוסקים בעבודה בגובה, לכלי עבודה, אתרים בהם מתבצעת העבודה וכללי בטיחות.

למשל, המקצועות בהם מבצעים עבודות בגובה הם בנייה ושיפוץ, הקמת במות, גגות, עבודה על פיגומים, מבני קונסטרוקציה, עבודה על מנופים, סולמות, סלי הרמה, במות מתרוממות, עבודה הנוגעת לתאורה והגברה וכד'.

 

רישיון והסמכה לעבודה בגובה

על מנת לעבוד בגובה יש לקבל הכשרה לאורך שבוע עד שבועיים הכוללת תאוריה והכשרה מעשית. את ההכשרה ניתן לקבל במוסד מוסמך של משרד העבודה או המפקח הראשי באמצעות מדריכים מומחים בנושא. מעסיק ששולח את עובדיו להשתלמות עבודה בגובה, חייב לוודא שאכן מדובר במוסד מוסמך.

יחד עם זאת, ההכשרה צריכה להיות ספציפית לתחום בו עוסקים. כלומר, הכשרה לעבודה בגובה על פיגומים תהיה שונה מהכשרה לעבודה בגובה של ניקוי חלונות. בסיום ההכשרה על העובדים לעבור מבחן ובמידה ועברו אותו בהצלחה יקבלו רישיון לעבודה בגובה שיש לו תוקף.

בדומה לקורס עזרה ראשונה, יש לחדש את תוקף הרישיון בסיומו ולהתרענן בהכשרת ריענון כדי שיהיה אפשר לחדש את הרישיון. הכשרה זו קצרה יותר והיא נעשית לקראת סיום תוקפו של הרישיון. במידה ומאחרים את המועד העובדים יצטרכו לבצע שוב הכשרה מלאה לעבודה בגובה.

 

כיצד מתייחסות תקנות לעבודה בגובה לעבודה ללא רישיון?

על פי תקנות עבודה בגובה אין לבצע עבודות בגובה ללא רישיון בתוקף. העובר על התקנות צפוי לעונשים כספיים ואף פליליים, בין אם מדובר במעסיק ובין אם בעובד ללא רישיון שביצע את העבודה. בנוסף, לא יהיה תוקף ביטוחי במקרה של פציעה או תאונה כתוצאה מעבודה בגובה ללא רישיון מתאים.

 

הציוד איתו עובדים בעבודות גובה

עפ"י התקנות לעבודה בגובה למעסיק יש אחריות לדאוג לציוד בטיחותי תקין המותאם לסוג העבודה בגובה. מדובר על ציוד כמו רתמות גוף בעלות רצועות שניתן לכרוך בחלקו העליון של הגוף והאגן על מנת לשמור על יציבות העובד ולבלום את נפילתו.

בנוסף, רשת בטיחות הבולמת נפילה, קובע הגנה לראש עם רצועה לסנטר בעבודות כמו גלישה על חבלים, טיפוס על תרנים ועוד. כמו כן, אמצעי קשירה שמסייעים לעובד להיתלות מבלי שיצנח למטה, חבלי תילוי ואבטחה לעבודות הדומות לסנפלינג וציוד המותאם לכל סוג עבודה ספציפי הנעשה בגובה.

 

תקנות העבודה על סולמות

עבודות הגובה הנפוצות ביותר נעשות באמצעות סולמות, בין אם מדובר על סולם נייד ובין אם על סולם נסמך, עומד, ניצב או קבוע. גם פיגום המורכב משלבים של סולם נחשב לסולם פיגומים. התקנות של עבודה בגובה מתייחסות לבטיחות של הסולמות.

באופן כללי צריך לוודא שהם יציבים ומחוזקים באמצעים שונים ובגבהים שונים. לדוגמה, סולם שגובהו מעל 2 מטר חייב להיות מחוזק בברגים לאורך כל מטר וחצי. במידה והסולמות אינם תקינים על המעסיק להשליכם ולהצטייד בסולמות חדשים ובטיחותיים. התקנות מפרטות בצורה ברורה את כל הכללים הנוגעים לעבודה עם סולמות.

 

תקנות העבודה על גגות

ישנן לא מעט עבודות אותם מבצעים על גגות בתים פרטיים ובניינים. מדובר על איטום גגות, החלפת דודים או קולטי שמש, חיבור צלחות לוויינים, התקנת רעפים, ניקוי גגות וכד'. התקנות מתייחסות לעבודה על גגות שטוחים ומשופעים מאחר ויש סיכון גבוה יותר בעבודה על גגות משופעים. על גגות שטוחים שאינם שבירים ניתן לעבוד ללא מיגון כאשר המרחק מקצוות הגג הוא 2 מטר ולגבי גג משופע יש לנקוט באמצעי זהירות.

 

תקנות העבודה בגובה עם חשמל

כל העבודות שנעשות בגובה וקשורות לחשמל נעשות רק על ידי חשמלאים מוסמכים ועובדי חברת החשמל. כלומר, העובדים שאינם מוסמכים לכך בדומה לעוברי אורח חייבים להיות מורחקים מהמקום בו יש מתח חשמלי גבוה. בתקנות מופיעים המרחקים בהתאם לעוצמות המתח החשמלי ואם מדובר על מרחקים קטנים יש לנתק את אספקת מקור החשמל.

 

תקנות העבודה המתייחסות לגלישה מגובה

מדובר על עבודות כמו ניקוי חלונות או תיקונים בגורדי שחקים או בניינים באמצעות סנפלינג. כלומר, דחיפה עם הרגליים של הקירות החיצוניים הקיימים בבניין באמצעות מיגון מקסימלי על מנת למנוע נפילה מגובה.

התקנות מתייחסות לאחריות הפיקוח של המנהל המבצע את העבודות, להקפדה על אמצעי הבטיחות וציוד כמו רתמת בטיחות ונעלי בטיחות מיוחדות המונעות החלקה וההתנהלות של העבודה. למשל, איסור על גלישה במקומות מסוכנים שבהם תנועה של כלי רכב וכד'.

תקנות עבודה בגובה - המדריך המלא
תקנות עבודה בגובה – המדריך המלא

 

תקנות עבודה על מתקן הרמה

מתקן הרמה כמו במה מתרוממת או סל הרמה חייבים להיות יציבים ומאושרים על ידי בודק מוסמך. בנוסף, למתקני ההרמה חייבות להיות נקודות עיגון ואמצעים לרתימת העובדים בגובה כדי למנוע נפילות. בנוסף לכל תקנות הבטיחות ישנה התייחסות גם למפעיל מנוף ההרמה. בדומה לעגורן המפעיל צריך להיות מוסמך ובעל רישיון.

בנוסף, התקנות עוסקות בסוגי עבודה שונים בגובה בהקשר של מתקני הרמה. למשל, בטיפול בעצים בגובה במת ההרמה צריכה לחבוק את העץ בצורה מלאה. לעומת זאת, במבנה סגור המתקן צריך להיות מוצב במקום פנוי ללא מכשולים עם גישה בטיחותית לעובד מבלי שיטה את גופו מחוץ למתקן ההרמה. לסיכום, תקנות עבודה בגובה מחייבות הן את המעסיק והן את העובד בשטח.

עבודות כמו הרחקת יונים, עבודות על תרנים, עבודות בניין, עבודות גיזום, עבודות חשמל ותקשורת, איטום גגות, ניקוי חלונות ועוד.

התקנות לעבודה בגובה מתייחסות לעבודה על סולמות, מנופים, תרנים וחבלים (סנפלינג).

לא מדובר על המלצות אלא על חוקים שיש לבצע על פי החוק. מדובר על כל שלבי העבודה בגובה מההסמכה, התכנון, האתר וסריקתו, בדיקת הציוד והשמירה על הבטיחות.

במצבים בהן יש עבודה קצרה שאינה מאומצת כמו קטיף בפרדס, החלפת נורה בבית או תיקון הגגון, אין צורה לעבור הכשרה של עבודה בגובה או לנקוט באמצעי בטיחות כפי שהם מופיעים בתקנות. כן מומלץ לשמור על הבטיחות ולהפסיק את החשמל כשמחליפים נורה, לייצב את הסולם כשצובעים את הבית וכד'.

ראשית העובד צריך להיות מעל גיל 18. שנית, העובד חייב לעבור הדרכה במקום מוסמך להדרכה ולקבל בסוף הקורס רישיון הסמכה לעבודה בגובה. בנוסף, העובד צריך להיות נקי מסמים ואלכוהול, ללא בעיות רפואיות או נפשיות על מנת לא לסכן את עצמו ואת סביבתו.

לא. העובד יקבל הדרכה רק על סוג העבודה הספציפי.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 58 ביקורות
×
js_loader
מה המספר שלך?