במות הרמה

הוראות בטיחות במת הרמה – חוק, רישיון והסמכה

שוכרים במות הרמה? עורכת דין תעבורה יערית אוליאל מסבירה מדוע כדאי להבין כיצד המכונה מוגדרת בחוק, מה תנאי הרישוי והביטוח שלה, ומה נדרש הן מהעובד והן מהמעביד ע"מ להפעילה בהתאם לחוק. לפניכם מספר חוקים ותקנות בתחום התעבורה שחייבים להכיר, במיוחד אם ברצונכם לשמור על הוראות בטיחות במת הרמה תקינים.

 

במה מתרוממת ניידת

במה מתרוממת ניידת מוגדרת כמכונה ניידת לפי תקנות התעבורה, התשכ"א-1961:

במות הרמה מפרקיות 4X4

"מכונה ניידת"

רכב מנועי שלפי מבנהו מיועד לביצוע עבודות ואינו מיועד לגרירה. תקנה 25 לתקנות התעבורה קובעת כי נהג של במה מתרוממת ניידת נדרש לעבור הכשרה: "לא ינהג אדם ברכב אלא אם הוא בקי בהפעלתו ובשימוש בו".

 

רישיון נהיגה

תקנה 179 לתקנות התעבורה קובעת כי יש צורך ברישיון נהיגה דרגה 1 למכונה ניידת.

 

הפעלת מכונה ניידת ללא רישיון נהיגה

שימו לב, עובד שיתפס נוהג/מתפעל מכונה ניידת ואינו מחזיק ברישיון נהיגה כאמור, צפוי לקבלת כתב אישום והזמנה לדין בגין נהיגה ללא רישיון נהיגה מתאים.

כך, גם המעביד שאיפשר לעובד לנהוג ללא רישיון על כלי המצוי בחזקתו ובאחריותו מסתכן בקבלת כתב אישום לפי סעיף 10(ב) לפקודת התעבורה על היתר נהיגה לאחר ללא רישיון נהיגה מתאים.

אם הוגש נגדכם כתב אישום כאמור, הנכם מוזמנים לקבלת ייעוץ במשרד עורכי דין תעבורה יערית אוליאל.

במות הרמה מפרקיות 4X4

ביטוח מכונה ניידת לצורך הוראות בטיחות במת הרמה

לעניין ביטוח, תקנה 280 לתקנות התעבורה קובעת פטור מחובת רישום ומחובת רישיון רכב אם התקיימו כלל הפרטים שנקבעו בתקנה.

 

תנועת מכונה ניידת

תקנה נוספת שכדאי להכיר היא תקנה 39א לתקנות התעבורה, הקובעת כיצד, מתי ובאלו תנאים ניתן לנהוג במכונה ניידת.

 

עבירות תעבורה נפוצות – מכונה ניידת

ישנן מספר עבירות תנועה הקשורות למכונה ניידת:

תנועת מכונה ניידת על הכביש

אם אדם יתפס נוהג במכונה ניידת שמהירותה המירבית היא עד 30 קמ"ש מבלי שניתן לו אישור לכך מקצין משטרה הוא צפוי לדו"ח בסך 500 ש"ח  ו- 6 נקודות. אין צורך באישור קצין משטרה בתחום של עד 500 מ' מהמפעל ובתנאי שמדובר בדרך עירונית.

נהיגת מכונה ניידת שמידותיה חורגות

אם אדם נהג במכונה ניידת שמידותיה חורגות מהקבוע בתקנות ומבלי שניתן על כך אישור מקצין משטרה הוא צפוי לדו"ח בסך 500 ש"ח ו- 6 נקודות. המידות החריגות הדורשות אישור תנועה – גובה מעל 4.8 מטר, אורך מעל 15.5 מטר ורוחב מעל 3.4 מטר.

 

נהיגה במכונה ניידת ללא אישור בדיקה ממוסך מורשה

אם אדם נהג במכונה ניידת, שלא הוצאה עבורה תעודה ממוסך מורשה על כשירותה בשנה האחרונה הוא צפוי לקבלת כתב אישום והזמנה לדין.

 

נהיגה במכונה ניידת ללא היתר

אם אדם נהג במכונה ניידת אופנית, מבלי שעבר הדרכה לפי תכנית שאישרה רשות הרישוי ומבלי שקיבל ברישיון הנהיגה, היתר על כך מאת רשות הרישוי הוא צפוי לקנס בסך 500 ש"ח ללא נקודות.

מי שהחזיק ברישיון C שהוצא לפני 2010 פטור מסעיף זה.

 

תקנות בטיחות בעבודה

מעבר לאמור במאמר זה, כדאי להכיר את פקודת ותקנות הבטיחות בעבודה ולוודא שכלל העובדים עברו הכשרות מתאימות, כולל הדרכות לעבודה בגובה.

הוראות בטיחות במת הרמה - חוק, רישיון והסמכה
הוראות בטיחות במת הרמה – חוק, רישיון והסמכה

 

תאונות דרכים עם מכונה ניידת

תאונות רבות הנגרמות כתוצאה משימוש במכונה ניידת מגיעות לפתחו של בית המשפט והשאלה העיקרית השנויה במחלוקת היא האם התאונה נחשבת לתאונת דרכים לצורך תביעת פיצויים ע"פ חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים או לא.

בתי המשפטים דנים בסוגיה זו ובוחנים כיצד מוגדת המכונה בחוק, האם היא עונה על ההגדרה של "רכב מנועי" והאם חברות הביטוח מצאו לנכון לבטחן בביטוח חובה.

לכל השאלות הללו יש השפעה מכרעת על החלטתו של בית המשפט במחלוקת. בכל מקרה של תאונת דרכים עם נפגעים, מומלץ להתייעץ מוקדם ככל האפשר עם עורך דין מומחה לתאונות דרכים.

Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 58 ביקורות
×
js_loader
מה המספר שלך?