במות הרמה

במות הרמה לגופי תאורה

במות הרמה לגופי תאורה מאפשרות למתקינים לפעול בקלות ובבטיחות במהלך ההתקנה, תוך מקסום זמני העבודה וחיסכון עצום בכוח אדם. גשרי תאורה עיליים, עמודי תאורה וגם שלטי חוצות מוארים – מאחורי כולם עומד פתרון ההרמה המתקדם והיעיל. אז כיצד בוחרים את במת ההרמה האיכותית ביותר ומה עוד חשוב לדעת בנוגע לעבודות חשמל ותאורה בגובה?

 

סוגים שונים לבמות הרמה

כמכשיר מכאני הידראולי טכנולוגי ומתקדם, מציעה במת ההרמה מספר סוגים מרכזיים. כל במה שכזו נבדלת מאחרות במפרט הטכני שהיא מציעה, דבר המאפשר לבעלי מקצוע בתחומי החשמל, התאורה, האירועים והשילוט לבחור במות הרמה לגופי תאורה שיש להן תכונות ייחודיות.

כמובן שכל במת הרמה תתאים לסגנון ולסביבת עבודה משתנים, כך שגם אם בפועל היא תתאים להתקנת עמוד תאורה, ייתכן שלא תהיה טובה לאותה המשימה בדיוק בקרב בעל מקצוע אחר. לפניכם סוגים שונים המספקים היכרות מסוימת עם הבמות הקיימות:

במות הרמה מפרקיות 4X4

במות הרמה לגופי תאורה מספריים

במות אלה יתאימו מאוד לעבודה בתוך חללים סגורים, בהם יש צורך בטיפול בגופי התאורה הנמצאים בגובה, או בתקרה בה צריך להתקין אותם מאפס. במת המספריים נעה מעלה ומטה בצורה אנכית, כאשר המנוף המיושר שלה דומה בצורתו לצורת המספריים.

השימוש העיקרי בבמות אלה הוא כדי לשנע למעלה, לעבר התקרה את מתקין התאורה או החשמלי. במות אלה נועדו למשקלים קטנים עד בינוניים, תוך נשיאה של כלי עבודה וציוד, בין היתר גם את גופי התאורה עצמם המיועדים להתקנה או להחלפה.

תכונה מרכזית של במת המספריים היא היותה חשמלית, כלומר מבוססת על טעינה ממקור כוח חשמלי קרוב ללא צורך בשמנים או דלקים מיוחדים. הפעילות החשמלית מאפשרת לבמה לפעול בקלות בסביבה מישורית, קשיחה ומרוצפת אך היא לא תתאים למקומות משופעים ולדרכי עפר.

בנוסף, הקומפקטיות של הבמה מאפשרת לה להסתפק גם בשטחים מצומצמים לעבודה ללא קושי, תוך שהיא מסוגלת לנוע הלאה כדי לאפשר התקנה רוחבית, למשל של ספוטים או זרקורים.

במות הרמה לגופי תאורה מפרקיות

מדובר לרוב בבמות גדולות ומאסיביות, המכילות זרוע מפרקית מתקפלת שמסוגלת להימתח לאורך משמעותי. היכולת המפרקית תאפשר לבעל המקצוע להתגבר על מכשולים שניצבים בדרכו לנקודת ההתקנה, למשל עץ גבוה שצמרתו חוסמת את הגישה אל הגג ועליו יותקן שילוט זוהר.

כמובן שזוויות המנוף המפרקי יתקפלו וימתחו בהתאם להוראה מצד מפעיל הבמה, לעתים גם ינועו לצדדים או ב-360 מעלות אם מדובר בפונקציה שאותה הבמה מכילה.

חשוב לציין כי ישנן במות חשמליות אך עיקר הבמות המפרקיות מבוססות על מנועי דיזל עוצמתיים. שינוע בדיזל מאפשר עבודה גם בשטחים פתוחים, משופעים ובלתי סלולים, החל מאצטדיון הכדורגל שזקוק להחלפה של עמודי התאורה וכלה ברחוב שזקוק לעמודי תאורה חדשים לאורך מורד/ מעלה הרחוב.

 

במות הרמה לגופי תאורה בעלות זרוע ישרה (טלסקופית)

מדובר בסוג הבמות המשתמשות במנוף ארוך במיוחד, כדי להגיע עד לנקודה רחוקה בה יש צורך לעבוד. במות אלה יקרבו את בעל המקצוע אל הנקודה המתאימה תוך עשרות שניות מרגע ההרמה, כך שהוא יוכל לעבוד בבטחה תוך הישארות מוחלטת בתוך סל הנשיאה על גבי המנוף וביצוע פעולת הטיפול בתאורה בהצלחה מלאה.

גם הפעם יכולה הבמה הטלסקופית לתפקד כאמצעי להתגבר על מכשולים שונים בדרך אל נקודת העבודה, אם כי באופן ישר בלבד וללא מפרק. יחד עם זאת, הזרוע מסוגלת לזוז ולנווט במקומות עם גישה קשה במיוחד, מה שהופך אותן למבוקשות בסביבת עבודות התאורה החיצוניות, שמבוצעות באזורים צפופים או מרוחקים משמעותית מהקרקע.

 

הוראות בטיחות לעבודות חשמל ותאורה בגובה

עבודות גובה כרוכות בסיכון רב, כאשר אם נוסיף לכך את העיסוק בתאורה ובחשמל נקבל סיכון כפול ומכופל. לאור אלה, חשוב להתמקד גם בכללי הבטיחות הנדרשים לכך ועוד לפני קנייה או השכרה של במות הרמה לגופי תאורה.

ראשית חשוב להדגיש כי עבודות בגובה אינן מותרות למי שטרם מלאו להם 18 ושלא השתתפו בקורס לעבודה בגובה, גם אם מדובר בחשמלאי מוסמך או מתקין תאורה מקצועי. כמו כן, נאסר בחוק לבצע עבודות חשמל באשר הן במזג אוויר סוער, או כאשר התאורה במקום העבודה לקויה. לכן, מרבית עבודות התאורה יתבצעו באור יום ובמזג אוויר שאיננו מכיל רוחות קשות ומשקעים.

מלבד להנחיות הבסיס, אזור העבודה המיועד צריך להיות מגודר ומשולט. מפעיל הבמה נדרש לבדוק את האמצעי שברשותו ולוודא את פעולתו התקינה. כמו כן, עליו לקבל היתר מיוחד כאשר העבודה מבוצעת בסמוך לקו חשמל. יש להימנע מעמידה מתחת לבמת ההרמה במהלך פעולתה ולא להשאירה ללא השגחה מהקרקע בידי אדם נוסף בכל זמן שהותה בגובה.

כמו כן, העובדים נדרשים לעגן את עצמם לבמת ההרמה וכך גם את הציוד שברשותם. אין לקשור כל ציוד שהוא למתקן חשמלי כזה או אחר וזאת במטרה למנוע התחשמלות. אם עבודת התאורה דורשת גם רתחות, יש לבצע אותה בזרם ישר בלבד כדי להפחית סכנת התחשמלות.

יש להשתמש בשנאי מבדל, שיפריד את הספקת החשמל המקומית ממעגל הריתוך, אם כי יש לבודד אותו בכל זאת ביריעות חסינות אש. אם העבודה מבוצעת מול מתח גבוה, חשמלאי אחראי באתר יבדוק לפני תחילת ההרמה את רמת הבידוד החשמלי של סל ההרמה.

 

האם דרוש בודק מתקני הרמה להתקנת גשר תאורה באירוע?

גשרי תאורה (טראס) מהווים לעתים במות הרמה ייחודיות לגופי תאורה, שכן המדובר בגשרים שנושאים עליהם את כל ציוד התאורה וההגברה לאירוע ולאחר התקנתם על הקרקע מרימים את הגשר עד לגובה הנדרש וזאת על ידי שימוש בפונקציות המכניות שעליהן מתבססת כל במת הרמה.

שאלה מקצועית מהשטח שעולה בהקשר של התקנת גשרי תאורה, מבקשת לברר מדוע מהנדס קונסטרוקציה חותם בפועל על גשר התאורה, במקום בודק במת ההרמה ששימשה להתקנתו.

ובכן, מתקן ההרמה מכיל מנגנון מכאני נע, שנבדק ומאושר על ידי בודקים ספציפיים. על פי החוק, בדיקה זו נערכת בכל חצי שנה על ידי בודק מוסמך, לרוב מהנדס מכונות עם תעודת בודק מתקני הרמה.

לעומתו, מהנדס אזרחי שמוכשר לקונסטרוקציה, יוכל לתכנן ולבדוק מתקנים סטטיים בלבד, כלומר חסרי תנועה. אלא שבפועל, התקנת גשר התאורה מצריכה גם את אישורו ולא את זו של בודק מתקני הרמה. כיצד אפשרי הדבר?

חשוב להבהיר כי דרך העבודה הנכונה תהיה כאשר מהנדס התאורה מאבחן ומאשר את תקינות הגשר עוד בהימצאותו על הקרקע וזאת על מנת לזהות כשלים אפשריים ולדרוש תיקונים, תוספות אבטחה ועוד. כאשר הגשר מורם לנקודתו הסופית בגובה, הוא מהווה מתקן הרמה לכל דבר ועניין. בנקודה זו עליו לעבור בדיקה מצד גורם מוסמך למתקני הרמה.

כאשר המתקן מקובע בשלב הסופי על ידי מעצורים מכאניים, הרי שמנועי הבמה עצמה מנותקים באותה הנקודה ממתח כך שהמתקן הופך סטטי לחלוטין. אם קיבוע זה לא מתבצע, המתקן עדיין נחשב למתקן הרמה הדורש בודק חיצוני מוסמך.

במות הרמה לגופי תאורה
במות הרמה לגופי תאורה

 

זקוקים לבמת הרמה אמינה לביצוע התקנות תאורה?

חברת ליפטר מתמחה בפתרונות הרמה מקצועיים ומתקדמים ומלווה את לקוחותיה משלב אפיון דרישות העבודה והתאמת במת ההרמה המדויקת ועד למתן פתרונות ושביעות רצון ברמת השטח. צרו עמנו קשר ונשמח להציג בפניכם את כל דגמי השכרת במות הרמה והרכישה שלנו, מטובי היצרניות הבינלאומיות.

עבודה עם גופי תאורה דורשת הגעה לגובה רב ועל כן עבודות מסוג זה דורשות מתקני הרמה ייעודים ובפרט במות הרמה.

ניתן למצוא אצלנו במות הרמה לגופי תאורה בעלות זרוע טלסקופית וכאלו מפרקיות, לכן תוכלו למצוא את במת ההרמה שתתאים לכם ביותר.

על מה עברנו עד עכשיו?

ליפטר במות הרמה בפייסבוק | ליפטר במות הרמה בגוגל | 077-8035355

מאמרים נוספים בנושא
Google ג גוגל
4.9
מבוסס על 58 ביקורות
×
js_loader
מה המספר שלך?